Let op, beleggen is risicovol.

Hoe kun je beleggen in waterstof?

Hoe kun je beleggen in waterstof?

Laatst bijgewerkt: 9 juli 2020

Een element dat nog wel eens zou kunnen dienen als mogelijke nieuwe brandstof is waterstof. Dit element kan eveneens nog een grote rol gaan spelen in de zoektocht naar nieuwe en duurzamere bronnen van energie en de vergroening van de energievoorziening.

Gezien de noodzaak voor de wereld om te switchen naar groenere vormen van energie, zou het beleggen in een bedrijf dat zich bezig houdt met waterstof een interessante optie kunnen zijn.

Welke mogelijkheden heb je alleen als je als belegger gelooft dat de toepassingen van waterstof nog wel eens zeer belangrijk kunnen worden in de toekomst? Vandaag zullen we eens een aantal van deze beleggingsmogelijkheden bij langs gaan en ons verdiepen in wat je kan doen wanneer je als belegger geïnteresseerd bent in investeren in waterstof. Kortom, de vraag van vandaag: Hoe kun je beleggen in waterstof?


1. Bux X - Speculeer op een koersdaling of stijging

Image
Pluspunten
  • Gemakkelijk en laagdrempelig speculeren
  • Zeer snel een account aanmaken en handelen
  • Mogelijkheid om met lage bedragen (of demo account) te beginnen
Minpunten
  • Relatief dure transactiekosten bij kleine bedragen
  • Niet alle waterstof aandelen verhandelbaar
Ga naar Bux X

Met Bux X heb je de mogelijkheid om te speculeren op de aandelenkoersen van verschillende bedrijven die actief zijn in de waterstof. Je kunt bijvoorbeeld speculeren op

  • Ballard Power Systems Inc.; één van de grootste brandstofcel producenten van de wereld
  • Shell: Voorloper op het gebied van tanken van waterstof en opslag

Verderop in dit artikel lees je meer over deze bedrijven.


2. DEGIRO - Verhandel alle onderstaande waterstof aandelen

Image
Pluspunten
  • Uitgebreid, zeer veel mogelijkheden
  • Groot aanbod waterstof aandelen
Minpunten
  • Account aanvragen kan soms even duren
  • Niet geschikt wanneer je wilt beleggen met een kleine inleg (minder dan 100€)
Ga naar DEGIRO

Met DEGIRO kun je alle hieronder benoemde waterstof aandelen kopen en verkopen. Daarnaast heb je met DEGIRO toegang tot diverse andere financiële producten zoals bijvoorbeeld, turbo’s met hefboom. DEGIRO is een uitgebreider platform dan bijvoorbeeld Bux en biedt meer mogelijkheden. Daar staat tegenover dat Bux gebruiksvriendelijker is en meer geschikt is voor de beginnende belegger.


Beleggingsmogelijkheden waterstof

Voor alle informatie over de techniek achter waterstof zelf en diens voor- en nadelen kun je doorscrollen of doorklikken naar het kopje ‘Wat is waterstof?’.

Ondanks een aantal nadelen zijn er ook duidelijke voordelen aan en mogelijkheden voor de toepassing van waterstof. Hoe kun je er alleen op inspelen wanneer je gelooft dat de huidige toepassingen van waterstof pas het begin zijn van een nieuwe, groter wordende trend?

We zullen hieronder een aantal bedrijven bij langs die nu veel bezig zijn met waterstof. We delen deze bedrijven in, in opkomende, nieuwe bedrijven en gevestigde bedrijven die waterstoftoepassingen aan het ontwikkelen zijn. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan bedrijven als Shell die zich vooral bezig houden met de ontwikkeling van infrastructuur voor waterstofgas, maar ook aan de nieuwere bedrijven die brandstofcellen produceren.


Aandelen in gevestigde bedrijven

Een aantal gevestigde partijen is al groots bezig met onderzoek en ontwikkeling van allerlei toepassingen van waterstof. Een paar noemenswaardige beursgenoteerde bedrijven die zich nu richten op het ontwikkelen van waterstoftoepassingen zijn onder andere:

Royal Dutch Shell (RDSA.AS) – Royal Dutch, of beter bekend als Shell is nu bezig door heel Nederland pompstations op te zetten voor het tanken van waterstof. Daarnaast is het aan het onderzoeken of het oude gasvelden kan transformeren in opslagvelden voor waterstof. Shell wil dan ook graag verduurzamen en in de toekomst een groot deel van de energie die ze verstrekken uit hernieuwbare bronnen laten komen. Houd er alleen wel rekening mee dat het gros van de inkomsten van Shell nog steeds afkomstig is uit olie- en gasvelden, minder geschikt dus als je op zoek bent naar een groene investering.

Siemens Aktiengesellschaft (SIE.DE) – Het Duitse elektronicaconglomeraat Siemens is op het gebied van waterstof producent van elektrolyseurs en is momenteel betrokken bij een tal van grote projecten in onder andere Australië en Dubai om met groene energie waterstof op te wekken. Afgelopen jaren heeft Siemens een licht stijgende omzet gezien met wisselende winsten. Een geschikte partij dus om op de mogelijke opkomst van waterstof in te spelen met tegelijkertijd een sterk bedrijfsfundament. Op de koers zit nu zo’n 35% korting ten opzichte van 3 jaar geleden.


Autofabrikanten

Toyota Motor Corporation (TM) – Het Japanse Toyota is op meerdere gebieden op zoek naar oplossingen voor het vinden van lage emissie voertuigen, zo is het bezig met batterij-elektrische auto’s en hybrides. Ook is Toyota één van de weinige grote automerken die groot wil inzetten op waterstofauto’s. Zo ontwikkelde het al de Toyota Mirai (Japans voor toekomst), die volledig rijdt op waterstof. Aandelen in Toyota zijn ook op de New York en de London Stock Exchange te koop.

Hyundai Motor Company (HYMTF) – Waar veel autobedrijven nog afwachtend zijn met het ontwikkelen van waterstof zo is, naast Toyota, ook het Zuid-Koreaanse Hyandai van plan een grote speler te worden op de markt van waterstofvoertuigen. De autofabrikant heeft zelfs  aangekondigd vanaf 2030 per jaar zo’n 500.000 waterstof-elektrische auto’s te willen produceren (ongeveer de helft van de totale autoproductie). Mocht waterstof dus aanslaan in de toekomst, dan is Hyandai een zeer geschikte speler om in te investeren. Aandelen Hyandai zijn ook op een aantal Europese beurzen genoteerd.


Gasproducenten

L’Air Liquide S.A. – De Franse multinational Air Liquide is een in 1902 opgerichte producent van industrieel gas die levert aan zowel de chemische als de medische sector. Het is op het gebied van gas een sterk gevestigde partij die al decennialang winstgevend opereert met eveneens sterke marges. Op gebied van waterstof heeft het al 40 jaar lang ervaring en heeft het voor 2020 zichzelf eraan toegelegd om 50% van z’n waterstof carbon-emissievrij te produceren.


Gasfilteraars

Xebec Adsorption Inc. – Het Canadese Xebec uit Quebec is een bedrijf dat systemen levert voor de zuivering van gas. Dit bedrijf is al bezig met het zuiveren van waterstof en zou ook goed kunnen inspelen op een grotere rol van waterstof in de toekomstige energievoorziening. Het bedrijf zag de omzet in de laatste jaren al flink stijgen en boekte in 2019 zelfs een bescheiden winstje, waar het in de jaren daarvoor nog verlies maakte.


Aandelen in (relatief) nieuwe bedrijven

Naast gevestigde partijen, zijn er ook kleinere, nieuwe spelers in de waterstofmarkt. Als belegger wil je  graag een bedrijf kopen wanneer het nog klein en goedkoop is, om het vervolgens uit te zien groeien tot een groot en gevestigd bedrijf met een hoge aandeelhouderswaarde. Vandaar dat we enkele bedrijven bij langs zullen gaan die nu nog relatief klein zijn, maar mogelijk uit kunnen groeien tot grote spelers.

Brandstofcel producenten

Ballard Power Systems Inc. (BLDP) – Het Amerikaanse Ballard Power Systeems is een brandstofcel producenten die in de laatste jaren flink heeft kunnen groeien. Het bedrijf is actief in meerdere landen en levert brandstofcellen voor bijvoorbeeld bussen, maar ook marine schepen. Het bedrijf heeft een wisselende omzet laten zien in de afgelopen jaren, maar maakt nog stelselmatig verlies. 

PowerCell Sweden AB (publ) – Het Zweedse PowerCell is een bedrijf opgericht in 2008 als een spin-off van Volvo Groep. Het produceert eveneens brandstofcellen voor de omzetting van waterstof. De koers is in korte tijd hard opgelopen, zo kostte het twee jaar geleden 23,50 Zweedse kronen per aandeel, inmiddels is dat opgelopen tot 230. Een bijna vertienvoudiging dus. In de omzet van het bedrijf is de laatste jaren ook een sterke stijging te zien, de omzet van 2019 was al ruim zes keer de omzet van 2016. Toch maakte het bedrijf in die jaren ook telkens verlies. De kosten stegen elke keer fors uit boven het geld dat er binnen kwam. 2019 was wel een jaar waarin er winst gemaakt werd, maar dit is waarschijnlijk toe te schrijven aan de verkoop van een groot onderdeel, het operationeel inkomen was immers nog steeds negatief. 

AFC Energy plc (AFC.L) – Het Britse AFC Energy is een alkaline brandstofcelontwikkelaar. De koers van het bedrijf schoot op en neer afgelopen jaar. De omzet van het bedrijf is, zover te zien op Yahoo Finance, terug gelopen en het bedrijf maakt net als bovengenoemde sectorgenoten verlies.

FuelCell Energy, Inc. (FCEL) – Het Amerikaanse, aan de NASDAQ genoteerde Fuelcell Energy is een brandstofcelbedrijf dat brandstofcelcentrales ontwerpt, produceert, exploiteert en onderhoudt. Dit bedrijf kende in de afgelopen jaren een sterk teruglopende omzet en leed net als zijn sectorgenoten jaarlijks flinke verliezen, iets dat ook terug te zien is in de vijfjaarskoersgrafiek. In juni vorig jaar bereikte de koers een bodem van 18 dollarcent die inmiddels weer opgekrabbeld is. Net als z’n sectorgenoten dus een erg volatiel aandeel. 

Gasproducten

Taronis Technologies, Inc. (TRNX) – Het Amerikaanse Taronis Technologies uit Arizona is met de oprichting in 2005 één van de nieuwere gasproducenten. Ook op het gebied van waterstofproductie is het actief, zo vond dochteronderneming Magnegas in 2011 nog een manier om waterstof te winnen uit afvalwater. Net als veel brandstofcelproducenten kamt Taronis echter ook met enorme kosten en weet het zijn technologie niet rendabel te maken.

Winst maakt het bedrijf in tegenstelling tot zijn Franse branchegenoot Air Liquide dan ook niet. Het maakt inmiddels al vele jaren op rij verlies en lijkt slechts nog overeind te blijven door meerdere aandelenemissies, iets waar we zo nog even op terug zullen komen. Dit is ook terug te zien in de koersgrafiek. Je had bij dit aandeel op bepaalde momenten je inzet in korte tijd kunnen verdubbelen, maar verder zit Taronis al lange tijd in een sterk dalende trend. In 2016 stond de koers nog op een piek van $28.200 per aandeel (gecorrigeerd voor emissies) en heeft het nu nog slechts een waarde van $0,10 per aandeel (zie onderstaande grafiek).


 Kanttekeningen beleggen in Waterstof

Hoewel beleggen in waterstof mogelijk grote kansen biedt, dient het als investering wel voorzichtig benaderd te worden. Allereerst is het de vraag of waterstof een belangrijke rol kan vervullen in de energietransitie en zo ja, wat die rol dan precies is.

Kan het bijvoorbeeld als brandstof  opboksen tegen concurrenten als elektrisch rijden? Daarnaast moet er ook rekening mee gehouden worden dat andere technologische ontwikkelingen de noodzaak van het gebruik van waterstof snel weg kunnen nemen. In de sector van brandstofcelproducent is daarnaast ook grote concurrentie, ook met andere niet beursgenoteerde brandstofcelproducenten.

Ontwikkelende technologie

Met technologie in ontwikkeling is het dus erg lastig te zeggen waar het heen gaat. Het optimisme rondom waterstof kan dan ook voorbarig zijn. Het lijkt interessante technologie om in de gaten te houden en misschien een klein gokje op te wagen als investeerder, maar ook eentje met mogelijk veel risico’s.

Risico op aandelenemissies

Verkijk je overigens ook niet op de lage prijs per aandeel bij vooral de nieuwe bedrijven die iets met waterstof doen. Sommige van deze bedrijven zijn pennystocks (goedkoper dan €1 per aandeel) en lijken daarmee goedkoop, maar een aantal dingen zijn niet terug te zien in de koersgrafiek. Zo kan een bedrijf al meerdere aandelenemissies hebben gedaan. Dat houdt in dat een bedrijf nieuwe aandelen uitgeeft om nieuw kapitaal aan te trekken. Omdat er dan meer aandelen op de markt komen wordt de prijs van de huidige aandelen minder waard, daarom kan zo’n aandeel al snel een pennystock worden.

Aandelensplits

Wat ook niet terug te zien is in de koersgrafiek zijn aandelensplits. Dit houdt in dat bestaande aandelen samengevoegd worden tot een nieuw aandeel. Als je als bedrijf bijvoorbeeld 1 miljoen aandelen op de beurs hebt staan van €0,01 per aandeel en besluit 10 aandelen samen te voegen tot 1, dan zijn er daarna nog 100.000 aandelen op de beurs en zal de nieuwe prijs per aandeel €0,10 zijn.

Op alle uitstaande aandelen heeft dit verder geen enkel effect, behalve dat je minder aandelen hebt voor een hogere prijs. Dit is ook iets dat al gecorrigeerd is in de koersgrafiek, je zal dus niet zien dat de koers hierdoor ineens van €0,01 naar €0,10 gaat. Een voorbeeld van een combinatie van aandelenemissies met aandelensplits is iets dat duidelijk terug te zien is in de vijfjaarskoersgrafiek van Taronis Technologies of de vijfjaarsgrafiek van Fuelcell.

Een combinatie van aandelenemissies en aandelensplits is vaak iets dat bedrijven doen om meer kapitaal binnen te halen wanneer zij geld nodig hebben. Door een emissie wordt eerst de koers lager, vervolgens wordt op een gegeven moment een aandeelsplit gedaan waardoor de koers op papier weer wat hoger lijkt, tot er weer nieuw geld nodig is en er weer een nieuwe emissie volgt. Voor het bedrijf ideaal omdat ze hun activiteiten kunnen voortzetten en de aandeelhouder pas hoeven te belonen wanneer de zaken goed gaan. Voor zittende aandeelhouders alleen minder gunstig omdat de aandelen die je bezit veel minder waard worden. Wees wat dat betreft dus voorzichtig met bedrijven die stelselmatig verlies maken en afhankelijk zijn van emissies om hun zaken te blijven doen.


Conclusie m.b.t. beleggen in waterstof

Dat er een energietransitie gaat komen is inmiddels wel meer dan zeker. Traditionele fossiele brandstoffen gaan immers vroeg of laat opraken. Wat de nieuwe bron van energie precies wordt is nog wel iets dat heel onzeker is. Dat waterstof veel potentie heeft om een belangrijke rol te gaan spelen in die aankomende energietransitie is echter wel iets dat goed zou kunnen. Japan kondigde onlangs aan de eerste waterstofeconomie te willen en ondanks enkele kritische geluiden zijn ook allerlei bedrijven massaal aan het experimenteren met waterstof.

Experiment

Hoe dit experiment gaat uitpakken is nog wel een groot vraagteken. Afhankelijk van hoe andere groene energie het gaat doen is het bijvoorbeeld de vraag of waterstof ook daadwerkelijk groen wordt. Daarnaast is er ook nog veel rendementsverlies op het moment bij het omzetten van waterstof. Toch ontwikkelt techniek zich snel en kan de situatie zoals die nu is, in enkele jaren al totaal anders zijn.

Is het goed een idee om te beleggen in waterstof? We zijn in dit artikel een aantal mogelijkheden bij langs gegaan om je geld te investeren in zowel veiligere als speculatievere bedrijven die met waterstof bezig zijn, maar we moeten uiteindelijk concluderen dat de technologie van waterstof als geheel nog teveel in z’n kinderschoenen staat om als solide investering te beschouwen.

Veel concurrentie

Op het moment heb je veel kleine bedrijven in deze sector die verlies maken en met hoge kosten te maken hebben. Daarnaast kampen zij ook met aardig wat concurrentie. De technologie zou dan ook echt moeten gaan aanslaan, willen deze bedrijven succesvol worden en winst gaan maken. Wellicht is dit mogelijk, een groot techbedrijf als Amazon is immers ook heel lang verliesleidend geweest, maar heeft inmiddels een flink deel van de markt in handen en maakt nu winst.

Toch is Amazon één van de weinige techbedrijven die enorm aansloeg. Rond het jaar 2000 was er een grote run op techbedrijven die leidde tot de IT-bubble. Veel bedrijven waar mensen toen hoge verwachtingen van hadden zijn uiteindelijk kopje onder gegaan. Wees dus voorzichtig met zomaar een bedrijven kopen dat mogelijk in kan spelen op een hype. Kijk als investeerder dan ook goed naar de plannen van het bedrijf en of ze ook daadwerkelijk in staat zijn om ook echt winst te gaan maken. Met betrekking tot waterstof zullen voor een aantal bedrijfjes de productiekosten simpelweg te hoog zijn, ook wanneer ze op grote schaal gaan produceren.

Welk aandeel kies je?

Misschien dat een enkeling groot gaat worden, maar met opkomende technologie zijn door de geschiedenis heen altijd meer verliezers dan winnaars geweest. Ter afsluiting dan ook een quote van Warren Buffett, de rijkste belegger ter wereld, over het kiezen van de beste bedrijven in opkomende technologieën:

“Well actually, you can’t, it’s much easier to spot the losers. Take the birth of the auto industry. At one stage, there were more than 2,000 separate auto manufacturers in the US. Even if you had bought shares in all of them, you would have lost money. It was virtually impossible to know which would fail and which would succeed. However, it was very easy to see who would definitely lose out – horses. The best investment strategy would therefore have been to go short of horses. There were 20 million horses in the US in 1900. Today, there are just 4 million.”


Wat is waterstof?

Waterstof is een chemisch element dat zich in pure vorm uit als een gas. Het element waterstof is het meest voorkomende element in het hele heelal, je treft het aan in meer dan 70% van alle materie. Zo bestaat onze zon bijvoorbeeld al voor zo’n 91% uit waterstof. Dit gas is op zichzelf smakeloos en reukloos en weinig bijzonder, maar kan in interactie met andere elementen interessante processen op gang brengen.

Energie

Wanneer waterstof bijvoorbeeld in contact komt met zuurstof en er een ontsteking plaatsvindt, ontstaat er veel energie met als resultaat de vorming van water. Zoals de naam doet vermoeden is waterstof (H) dus ook een belangrijke component in water (H2O).


Winning van waterstof

Om waterstof te verkrijgen moeten het allereerst losgemaakt worden uit andere stoffen. Zo is het te winnen uit aardgas, maar wanneer je het zo duurzaam mogelijk wil winnen kun je het ook uit water opwekken met een proces genaamd elektrolyse.

Dit komt er op neer dat water onder stroom wordt gezet om water (H2O) te splitsen in waterstof (H) en zuurstof (O). Dit is wel een energie-intensief proces, maar wanneer je dit met energie uit hernieuwbare bronnen doet, kan het dus op een groene manier gebeuren.

Momenteel worden ook nog vaak fossiele brandstoffen gebruikt om het op te wekken, mede door de nog hoge kosten van het winnen van waterstof. Er wordt nu dan ook gekeken naar allerlei manieren om het rendabel te maken en met hernieuwbare middelen te winnen. Zo wordt waterstof ook wel in verband wordt gebracht met kernenergie. Door met nucleaire energie waterstof te genereren zou het winnen ervan al een stuk goedkoper kunnen worden.


Toepassingen met waterstof

Waterstof kan op veel verschillende manieren gebruikt worden. Als investeerder is het belangrijk om te weten welke mogelijkheden er zijn en welke een grote kans van slagen hebben in de toekomst.

Dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de verduurzaming van de planeet is groot, maar het is uiteraard de vraag of en in welke mate het rendabel is. Daarom zullen we een aantal belangrijke toepassingen van waterstof hier even kort bij langs gaan.


Brandstof voor auto’s

Met de samenkomst van water en zuurstof komt zoveel energie vrij dat je er een auto op kan laten rijden. Vandaar dat waterstof ook al gebruikt wordt als brandstof voor auto’s. Het enige dat een waterstofauto nodig heeft is een tank met waterstof, een batterij, een brandstofcel, een converteerder en een elektrische motor. In principe werkt de waterstofauto als een elektrische auto, alleen komt de energie voort uit omgezette waterstof in plaats van elektriciteit uit een accu.

Een voordeel dat waterstof heeft ten opzichte van traditionele brandstof als benzine is dat er geen enkele vervuilende uitstoot bij komt kijken, er komt simpelweg water uit de uitlaat. Er is alleen stroom nodig voor het winnen van waterstof zelf, wat bijvoorbeeld met zonne-energie en windenergie kan worden opgewekt.

Een voordeel dat waterstof rijden heeft ten opzichte van z’n groene concurrent, elektrisch rijden, is dat er in een waterstofauto geen accu gebruikt hoeft te worden. Accu’s bestaan voor een deel uit niet hernieuwbare en schaarse grondstoffen zoals kobalt die vaak ook onder slechte arbeidsomstandigheden gewonnen moeten worden. Dit zorgt ervoor dat de elektrische auto minder duurzaam is en ook mogelijk duurder kan worden door gebrek aan deze grondstoffen in de toekomst.

Een nadeel dat nu nog wel geldt is dat er voor het tanken van waterstof nog weinig mogelijkheden zijn en het daarnaast duur is. Shell werkt er nu wel aan steeds meer tankpunten voor waterstof op te starten, maar waterstof rijden loopt wat dit betreft nog flink achter op elektrisch rijden waar al een groot oplaadpuntennetwerk voor is.


Opslag wind- en zonne-energie

Een andere toepassing die waterstof heeft is als opslag voor wind- en zonne-energie. Gezien de productie van deze twee groene energiebronnen afhankelijk is van weers- en seizoensomstandigheden, kan de hoeveelheid energie die er mee geproduceerd wordt op een dag erg wisselend zijn. In de zomer levert zonne-energie uiteraard meer op en windenergie juist minder en in de rest van het jaar is dit weer andersom. Dan heb je ook nog dagen waarop de zon extra goed schijnt of het extra hard waait. Op dat soort dagen kunnen er overschotten van groene stroom ontstaan en meer stroom dan het netwerk aankan. Het zou natuurlijk zonde zijn als die groene stroom verloren zou gaan en daarom wordt er gewerkt aan allerlei vormen van energie-opslag. Één van de manier om die energie op te slaan is met waterstof.

Aangezien er voor de productie van waterstof alleen water en stroom nodig is, kun je waterstof mooi opwekken met deze stroomoverschotten. Doordat je deze waterstof later weer kan omzetten in energie, sla je de energie dus indirect op. Wederom vermijd je hiermee dat je accu’s nodig hebt, met de nadelen die daarbij komen kijken.

Om dit verwezenlijken is Shell al bezig oude gasvelden om te zetten in opslagplaatsen voor waterstof. Hier kan dan energie afkomstig uit bijvoorbeeld windmolenparken op zee weer worden opgeslagen.

Belangrijk om hier bij te melden is dat er van de energie die je opslaat als waterstof, in totaal wel ongeveer de helft verloren gaat wanneer het wordt omgezet. Zowel bij het energie omzetten in waterstof als bij waterstof weer omzetten in energie, verlies je per omzetting rond een kwart deel aan energie. Het omzettingsproces maakt het dus niet erg rendabel wat betreft opslag, maar is wellicht iets dat in de toekomst nog kan verbeteren.


Industriële toepassingen

Waterstof kan ook voor de industrie veel betekenen. Zo kan waterstof bijvoorbeeld gebruikt worden als verhittingsbron bij glas- en metaalproductie. Ook kan het gebruikt worden om op een groene manier methanol op te wekken, waarmee je zelfs volledig klimaatneutraal een schip kan laten varen, zoals in Duitsland werd aangetoond met een veerboot. Onlangs werden er nog plannen aangekondigd voor de bouw van een groene waterstoffabriek  in Delfzijl om deze methanol mee op te wekken.

Waterstof kan ook door de industrie worden opgewekt op een groene manier. Zo ontstaat er in bepaalde fabrieken waterstof als restproduct bij de productie van chloor. Er wordt nu dan ook gekeken of die waterstof opgevangen en opgeslagen kan worden.


Medische toepassingen

Ook op medisch gebied kan waterstof worden toegepast. Zo kan er bijvoorbeeld met een waterstofademtest gekeken worden of de dunne darm suiker en zetmeel wel goed opneemt.  Dit werkt door het geven van een koolhydraatdrankje aan een patiënt, waardoor er in de darmen waterstof wordt gevormd. Aan de hand van een blaastest kan vervolgens de hoeveelheid waterstof in iemands adem worden gemeten waaruit vervolgens conclusies kunnen worden getrokken.


Verwarming en energievoorziening van huizen

In het verwarmen en voorzien van elektriciteit van huizen zou waterstof eveneens een belangrijke rol kunnen gaan spelen. Door middel van een warmte-krachtkoppeling of een brandstofcel zou dit een mogelijkheid kunnen worden. Een voordeel van waterstof is dat het verder weinig aanpassingen van het huidige aardgasnetwerk vergt. Er zijn wel enkele benodigdheden nog nodig om dit volledig te realiseren zoals nieuwe CV-ketels en extra veiligheidsmaatregelen, maar de technologie is al ver genoeg ontwikkeld dat er mee geëxperimenteerd kan worden.

Zo wordt op het moment in een aantal wijken in Nederland al gekeken hoe het werkt. Voor huidige huizen volledig klaar maken voor waterstof als nieuwe energiebron zullen er wel wat investeringen nodig zijn nog. Toch zijn Nederlandse huishoudens ooit ook succesvol overgestapt van kolen naar aardgas en lijkt de eventuele transitie van aardgas naar waterstof nu zelfs een stuk makkelijker te kunnen worden.


De Brandstofcel

Het woord brandstofcel kwam al een paar keer aan bod in bovenstaande stukjes en is een woord dat onlosmakelijk verbonden is met waterstof. Wat is een brandstofcel precies? Een brandstofcel is een elektrochemisch apparaat die chemische energie zoals waterstof omzet in elektriciteit. In tegenstelling tot batterijen kan het continu energie blijven leveren zolang het de chemische bronnen heeft om te kunnen omzetten, zoals waterstof en zuurstof.

Dit apparaat is essentieel om waterstof te kunnen gebruiken als energiebron en een goed ontwikkelde brandstofcel zal dan ook zeer gewild zijn wanneer waterstof mogelijk populair wordt in de energietransitie.


Voordelen vs Nadelen van gebruik van waterstof

In de bespreking van de toepassingen van waterstof kwamen al enkele voor- en nadelen van het gebruik ervan voorbij. Een aantal van deze voor- en nadelen gaan pas op onder bepaalde voorwaarden of zouden in de toekomst nog kunnen veranderen, maar we zullen ze zoals ze nu zijn nog even kort bij langs gaan.

Voordelen

  • Duurzamer – Zolang waterstof op een groene manier opgewekt is, is het een ideaal middel in de verduurzaming van de energievoorziening. Het gebruik van waterstoftanks en brandstofcellen is daarnaast ook een stuk duurzamer dan het gebruik van accu’s. Momenteel wordt veel waterstof echter nog wel opgewekt met fossiele brandstoffen. Hoe groen waterstof uiteindelijk kan zijn moet in de toekomst dan ook blijken.
  • Hoge energiedichtheid – Waterstof slaat bijzonder veel energie op en is daarmee een ideale energiedrager. Ter vergelijking: Een kilo samengedrukte waterstof kan maar liefst 40.000 wattuur per kg dragen. Een lithium batterij daarentegen slaat slechts 278 wattuur per kg op. Voor het opslaan van energie dus zeer geschikt.
  • Tanken van een waterstofauto kost weinig tijd – Alhoewel opladen van elektrische auto’s nu nog goedkoper is dan tanken van waterstofauto’s, gaat het tanken van een waterstofauto veel sneller en maak je op een volle tank van een waterstofauto meer kilometers. Je hoeft dus met een waterstofauto minder vaak te tanken en je bent nog eens veel minder tijd kwijt aan de pomp.
  • Veel toepassingen voor het gebruik van waterstof –  Zoals te zien was bij de behandelde toepassingen van waterstof, kan waterstof op heel veel diverse manieren worden gebruikt. Wanneer het op één gebied niet aanslaat, kan het mogelijk dus nog op een ander gebied succes hebben.

Nadelen

  • Inefficiënt – Er gaat bij de omzettingsprocessen van energie naar waterstof en van waterstof naar energie nog veel energie verloren (bijna de helft in totaal). Dit kan in de toekomst wellicht nog verbeteren.
  • Mogelijk gevaarlijk – Waterstof is een erg explosief stofje, waardoor het gebruik ervan wel extra veiligheidsmaatregelen met zich mee brengt.
  • Duurder – De Kosten van het opwekken van waterstof zijn nu nog relatief hoog, wat ook terug te zien is bij de prijzen bij de pomp. Voor een ritje van 500 km in een Tesla ben je gemiddeld zo’n $11 kwijt, voor een ritje van ongeveer gelijke afstand in een Toyata waterstofauto zo’n $85. Mogelijk kan dit wel goedkoper worden wanneer het waterstoftanknetwerk zich verder doorontwikkeld heeft.

Bekijk ook deze gerelateerde artikelen

De artikelen op beleginfo.nl zijn niet bedoeld als beleggingsadvies. De inhoud van de artikelen is om bezoekers te informeren en dienen niet als aanbeveling. Let op, beleggen is risicovol.
foto auteur Egbert
Dit artikel is geschreven door Egbert

Kocht op z’n 10e zijn eerste aandeel (Fox Kids), sindsdien altijd met beleggen bezig geweest, een onderwerp waar hij graag over leest en schrijft. Groot fan van Warren Buffett en zijn value investing filosofie.

© BelegInfo.nl 2020 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Hanzeplein 11, 8017 JD Zwolle | Privacy statement